fomo - Photo by Luke Porter on Unsplash

FOMO: 3 råd til at slippe følelsen

Vi kender alle begrebet FOMO (fear of missing out), men kender du også JOMO (joy of missing out)? Det vil jeg snakke lidt om i dette indlæg, da alle efterhånden er bange for at misse ting og derfor ikke tør sige nej til begivenheder.

 

Derfor vil jeg tale om det eneste fede du rent faktisk går glip af; ikke at elske dit eget selskab uden konstant at føle du går glip af noget.

 

Udover at kende begrebet, tror jeg vi alle til tider rammes af FOMO.

Du sidder derhjemme helt casual og stener på din mobil, da du pludselig ser dine venner være ude og shoppe, drikke en øl eller bare være sammen uden dig.

Du kan mærke en klump samle sig i maven og tankerne kører rundt: “Hvorfor har de ikke spurgt om jeg vil være med? Kan de overhovedet lide mig?“.

 

99% af tiden er det hele ren indbildning, og ærligt, så behøves dig og alle dine venner ikke være sammen 24/7.

 

Men det føles nogle gange som om at det burde være sådan.

 

Jeg har selv ofte siddet med følelsen af at blive holdt udenfor eller følt mig utilstrækkelig. Men inderst inde ved jeg godt at det hele bunder i mine egne usikkerheder.

 

Hvilket jeg tænker er der alle FOMO’s stammer fra. Hvis man ikke er helt sikker på sig selv, så kommer man netop til at føle sig utilstrækkelig.

 

Derfor vil jeg fortælle dig hvordan du stopper med at få FOMO og i stedet begynder at nyde ikke altid at skulle være til stede.

 

Jeg siger ikke jeg er en kæmpe guru på området, men jeg er ved at nå dertil selv – eller i hvert 2/3 gange tænker jeg “Hold kæft, hvor er jeg glad for at jeg ligger hjemme i min seng og ser Jane The Virgin i stedet for at tage ud og bruge 500kr på flaskeøl og pizza fra paniniboden!!!”.

 

1. Rationalisér

En af de første steps er at rationalisere dine tanker og følelser. Selvfølgelig hader dine venner dig ikke, og selvfølgelig er far og faster Karen ikke taget på den årlige familietur uden dig, fordi de ikke kan lide dig.

Tænk rationelt, nogle gange har man brug for at være sammen med én person alene uden at man skal være tre eller flere hele tiden.

 

Jeg er i en vennegruppe på tre, og det er da ofte de to andre mødes uden mig. Jeg mødes derimod ikke så ofte med en af dem alene da jeg tit arbejder og er mega introvert udover 5% af tiden.

 

Det gør mig ikke så meget – længere. I starten gik det mig på, men det er også der man selv må række lidt ud og det er jeg udmærket klar over at jeg stinker til. Det er min egen skyld.

 

Men det gør mig glad at de er gode til at opretholde deres venskab, for det er ærligt svært at balancere arbejde med det sociale, når vi alle konstant har travlt.

 

2. Tænk over hvorfor

Hvorfor føler du at du skal være med til alt? Hvorfor har du den konstante frygt for at gå glip af noget?

Er det frygten for at blive skubbet ud af vennekredsen?

Frygten for ikke at have en god historie at fortælle?

Eller er det det konstante pres vi hver dag bliver udsat for fra samfundet i og med at man konstant skal være social for ikke at blive et udskud?

 

 

Der kan være mange grunde til at vi lider af FOMO. Men den bedste måde er at finde ud af hvorfor, så det er nemmere at eliminere følelsen og udvikle den til JOMO i stedet.

 

3. Lær at cope med FOMO

Det er en træls følelse at sidde med derhjemme, men det kommer til at ske, desværre. Og ikke kun få gange, men gennem hele livet.

Det kommer til at ske ift. venner, familie og endda arbejdsrelationer.

 

Og derfor er det bare så vigtigt at du lærer at kontrollere følelsen i stedet for at lade den styre dig.

 

Forkæl dig selv, hvis du støder på den. Tag et langt bad med en “shower-beer”, forkæl dig selv med et fodbad og et glas vin, mens du ser din yndlings netflix-serie.

 

Det gælder om at finde frem til følelsen af, at det er okay at sidde derhjemme og ikke tage ud hver dag selvom du ikke orker.

 

Sådan kommer du bedst gennem FOMO.

 

Og hvis det ikke hjælper, så hjælper det at skrive dine følelser ned.

 

Jeg skriver engang imellem dagbog hvis der er nogle ting der virkelig går mig på, og ellers afreagerer jeg ved at skrive digte (jajaa, jeg har en lille poet i maven).

 

Jeg håber det kan hjælpe dig på vej til JOMO.

 

Hvad gør du for at slippe af med den knugende mavefornemmelse? Let me know!

Like og følg fattig minimalist!
fb-share-icon96

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error

Nyder du fattig minimalist? Så vær sød at like og dele (: